تبلیغات
amirnazeri-moshaver - استرس
amirnazeri-moshaver
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من


قورت دادن استرس!

«فردا امتحان دارم و فكر نمی‌كنم به‌خوبی از پسش بربیایم»، «پروژه‌ای را در اداره به من سپرده‌اند كه اصلا از آن سر درنمی‌آورم»، «مادرِهمسرم برای ناهار فردا مهمان ماست و ممكن است غذا را خراب كنم»، «شاید نتوانم این لباس را طوری بشویم كه تمیز شود». البته داشتن كمی استرس، بد نیست و باعث افزایش انگیزه و انرژی برای انجام كار مدنظر می‌شود اما امان از اینكه استرس از حد خود پا را فراتر بگذارد. آن وقت است كه علائمی مثل نگرانی، از دست دادن تمركز، ناامیدی و كج‌خلقی، احساس سردرد یا درد در سایر نقاط بدن، اختلال خواب و... یك به یك به ما هجوم می‌آورد و سلامتی ما را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

ما در اینجا راهكارهایی را برای برطرف كردن استرس‌های كوتاه‌مدتی كه با علت مشخص به‌وجود می‌آید ذكر می‌كنیم.
-

  • پیدا كردن یك جفت گوش خوب و مؤثر!

با یك دوست خوب و مطمئن كه احساس می‌كنید شما را می‌فهمد، تماس بگیرید و موقعیت تنش‌زای خودتان و احساس و نگرانی‌هایی كه دارید را برای او شرح دهید. گاهی حین استرس، قضاوت و افكار ما اجازه درست دیدن را به ما نمی‌دهد. صحبت با چنین فردی می‌تواند در یافتن راه‌حل‌های كاهش آن استرس و پیدا كردن دید و نگاه درست به مسئله، به ما كمك كند.

  • مهارت «نه» گفتن

یكی از عوامل استرس، داشتن مقدار زیادی كار در وقت محدود است. اگر در شرایط شلوغ پلوغ زندگی‌تان هنوز هم مسئولیت‌های جدیدی را قبول می‌كنید، سراغ آینه بروید و به‌خودتان بگویید كه باید یاد بگیرم به درخواست‌های غیرمهم و اضافی، نه بگویم! البته رفع نیازهای اطرافیان موهبتی الهی است اما بدقولی شما، به‌خودتان و طرف مقابل ضربه می‌زند. بنابراین برای زمانتان اولویت‌بندی داشته باشید و به درخواست كارهای غیرمهم بگویید: «متأسفم ولی نمی‌توانم قول بدهم كه این كار را انجام می‌دهم چون هم‌اكنون اولویت‌های مهم دیگری دارم»، «دوست دارم این كار را انجام بدهم اما الان وسط انجام كار دیگری هستم، ولی می‌توانم این كار را روز یكشنبه برایتان انجام دهم».

  • كاوشگری و اكتشاف در استرس!

خیلی خوب است اگر بتوانید رویدادهای استرس‌زا و نشانه‌های آن‌ را برای خودتان ثبت كنید یا حتی هنگام بروز، آنها را در حافظه‌تان مرور كنید. آن وقت ببینید چه خودگویی‌های منفی‌ای در حال افزایش استرس‌های شماست؛ یعنی جملاتی را كه دارید به‌خودتان می‌گویید و با آنها نگرانی‌تان را افزایش می‌دهید، پیدا كنید، آن وقت دنبال گزاره‌های مثبت جایگزین بگردید. لازم نیست غیرواقعی باشید، همیشه مسئله، جنبه‌های مثبت و مؤثری برای شما دارد كه می‌توانید از آن زاویه نگاه كنید. راه‌حل‌های مؤثری كه برای برآمدن از پس شرایط دارید را تكرار كنید. این تصویر‌سازی‌ ذهنی ِهدایت شده، شما را برای مدیریت استرس توانا می‌كند.

  • دعای كارساز

اعتقاد داشته باشیم آن‌كه كارساز است، كس دیگری است و خدایی داریم كه قادر مطلق است. دعا كردن به ما آرامش می‌دهد و بدن را از چنگال تنش‌های فیزیكی ناشی از استرس رهایی می‌بخشد. از میان ذكرها و دعاهای مختلف، ذكر یا دعایی را برای خودتان انتخاب كنید كه حالتان با آن بهتر می‌شود و احساس نزدیكی بیشتری با محتوای آن می‌كنید. هنگامی كه استرس سراغ‌تان می‌آید به آن ذكر و دعاها متوسل شوید تا قلب و دلتان آرام شود و در نتیجه روی جسم‌تان هم اثر بگذارد.

  • شوخ طبعی و خنده!

هنگام استرس مسائلی برای خندیدن پیدا كنید. گاهی می‌توانید حتی با مشكل خود شوخی و بازی كنید. اما به‌هرحال خندیدن به مسائل غیرمرتبط با موضوع استرس‌زا هم به كاهش استرس كمك می‌كند.

  • زمانی برای رهایی

حین انجام دادن مقدمات یك كار استرس‌زا، چند دقیقه به‌خودتان استراحت بدهید و به‌كار دیگری مشغول شوید؛ كاری كه این دیدگاه را به شما بدهد كه مغلوب استرس مدنظر نیستید. این به معنی فرار از كار استرس‌زا نیست بلكه صرفا یك زمان برای بازگشت قوی‌تر به آن است.

  • به‌خودتان برسید

خواب مناسب و كافی، رژیم غذایی سالم و پرهیز از الكل و مواد‌مخدر، ازجمله عوامل مؤثر در كاهش استرس هستند. پس اصلاح سبك زندگی‌تان را جدی بگیرید. یك راه‌حل بسیار مهم، ورزش كردن منظم است كه تحقیقات نشان می‌دهد علاوه بر بدن، برای ذهن هم مفید و مؤثر است. گاهی 20دقیقه پیاده‌روی، شنا و یا تمرینات دیگر بدنی، كاهش استرسی را كه ممكن است ساعت‌ها آثار خود را حفظ كند خیلی زود ممكن می‌كند.
-

  • بر خودتان مسلط شوید

«از بس استرس دارم مغزم درست كار نمی‌كند!» متأسفانه گاهی این جمله درست است؛ استرس بیش از حد گاهی باعث می‌شود كه قضاوت و فهم غلطی از موقعیت داشته باشیم یا به‌اصطلاح از كاه، كوهی بسازیم. در این موقعیت سعی كنیم با بازگشت به آرامش، از بیرون به موقعیت نگاه كنیم و ابعاد آن را دوباره بسنجیم؛ مثلا اگر قرار است هفته بعد كنفرانسی در كلاس داشته باشید اینكه مدام به استرس‌تان فكر كنید و به آن دامن بزنید هیچ كمكی به شما نمی‌كند اما برعكس اگر به‌خودتان مسلط شوید و قدم به قدم برای خودتان برنامه بریزید، هم از میزان استرس‌تان كم شده و هم اینكه احتمال موفقیت‌تان چندبرابر می‌شود.

یادمان باشد كه اگر قدمی برای مدیریت استرس‌هایمان برنداریم، مقدار بیش از حد و طولانی مدت آن، منجر به بیماری‌هایی مثل اختلال اضطرابی، درد ماهیچه، فشارخون، چاقی و كاهش سیستم ایمنی بدن می‌شود.





نوع مطلب : تحصیلی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
سه شنبه 7 دی 1395
شنبه 31 تیر 1396 12:59 ق.ظ
Thank you for any other informative site. The place else could I am
getting that kind of info written in such an ideal approach?
I have a challenge that I'm just now running
on, and I've been on the glance out for such information.
سه شنبه 22 فروردین 1396 11:59 ق.ظ
Amazing blog! Is your theme custom made or did
you download it from somewhere? A design like yours with a
few simple adjustements would really make my blog stand out.
Please let me know where you got your design. Bless you
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی